UPAYA PENINGKATAN MINAT LITERASI SISWA KELAS X SMK NEGERI 1 DEPOK SLEMAN TAHUN PELAJARAN 2021/2022 (EFFORTS TO INCREASE LITERATURE INTEREST OF CLASS X STUDENTS OF SMK NEGERI 1 DEPOK SLEMAN IN 2021/2022)

Irma Asrining Cahyorini

Abstract


This study aims to describe and inform the improvement of reading and writing lite-racy carried out by students on a regular basis as a school program in the Special Region of Yogyakarta. The objects sampled in this activity are grade 10 students at SMK Negeri 1 Depok Sleman in the one-year period of the 2021/2022. This study uses a qualitative approach that is supported by quantitative simple data. The analytical method used is content analysis and simple statistical analysis that describes the increase in students' interest in literacy activities at school. The results obtained, namely an increase in students' interest in reading and writing literacy after school efforts were made in terms of providing complete and varied reading materials in reading corners, writing training, journalism training, giving motivation to writing, publishing student works, and giving awards. These methods are carried out in order to fulfill the stated literacy goals, namely habituation, development, and literacy learning that can be useful in the long term in shaping the life skills of each student.

Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan dan menginformasikan peningkatan literasi baca tulis yang dilakukan siswa secara berkala sebagai program sekolah di Daerah Istimewa Yogyakarta. Objek yang dijadikan sampel dalam kegiatan ini merupakan siswa kelas X di SMK Negeri 1 Depok Sleman pada periode satu tahun pelajaran 2021/2022. Penelitian ini memakai tata cara pendekatan kualitatif yang didukung dengan data kuantitatif. Metode analisis yang digunakan yakni analisis konten dan analisis statistik sederhana yang menggambarkan pe-ningkatan minat siswa terhadap kegiatan literasi di sekolah. Hasil yang diperoleh, yakni terjadi peningkatan minat literasi baca tulis siswa setelah dilakukan upaya-upaya sekolah dalam hal penyediaan bahan bacaan yang lengkap dan bervariasi pada pojok-pojok baca, pelatihan menulis, pelatihan jurnalistik, pemberian motivasi kepenulisan, penerbitan karya siswa, dan pemberian penghargaan. Cara-cara itu dilakukan dalam rangka meraih tujuan literasi yang dicanangkan, yakni pembiasaan, pengembangan, dan pembelajaran literasi yang dapat bermanfaat jangka panjang dalam membentuk kecakapan hidup setiap siswa.

 


Keywords


literacy interest; student literacy; school literacy movement; minat literasi; literasi siswa; gerakan literasi sekolah

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.26499/wdsra.v5i1.139

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


height=  

WIDYASASTRA INDEXED BY: